Op donderdag 14 september vlogen zware bommenwerpers, 35 Lancaster met 10 Mosquitos vanaf zee over het dorp om de landgoederen Raaphorst en Eikenhorst te bombarderen en zo de V-2’s uit te schakelen. Sommige bommen werden te vroeg afgeworpen met als gevolg dat op de Schouwweg de 43-jarige bakkersknecht Cornelis Leebeek van de firma Paul C. Kaiser uit Den Haag om het leven kwam. Er werden 74 huizen in de omgeving van de Schouwweg, Araweg en Papegaaienlaan min of meer ernstig beschadigd. Drie dagen later kwamen de bommenwerpers weer naar Raaphorst en De Horsten. Hierbij werden de boerenwoningen Raaphorst 4 en 5 getroffen en de boerderij van J. van Wissen op Eikenhorst werd in elkaar gedrukt.
Op zondag 17 september, amper twee weken na de teleurstelling die volgde op ‘Dolle Dinsdag’, kwam er weer een moment van hoop: De Operatie ‘Market Garden’.
De luchtlandingen van parachutisten die de bruggen moesten veroveren voor de geallieerde opmars van Eindhoven naar Arnhem gaven de Wassenaarse burger weer moed. De Nederlandse regering in Londen gaf de Nederlandse Spoorwegen opdracht om in staking te gaan. Vanaf 18 september reden er geen NS-treinen meer. De Duitse treinen bleven wel rijden, vanwege luchtgevaar wel iets aaangepast. Zo reden de treinen met bestemming Berlijn niet meer naar het centrum van die stad. De dagelijkse Reichsbahn-trein, nr. DmW 111 uit Den Haag, die oorspronkelijk als bestemming station Zoologischer Garten (Bahnhof Zoo) had, eindigde op station Wustermark, waarna de reiziger met de S-Bahn verder moest reizen. Het internationale treinverkeer vanuit Den Haag in die tijd was intensiever dan tegenwoordig: vanaf 3 juli 1944 reden er bij voorbeeld dagelijks treinen van Den Haag naar Berlijn, Heidelberg en Dresden, maar dan alleen voor militaire doeleinden.
De teleurstelling onder de bevolking was groot toen bleek dat in Arnhem de brug te ver was. De bevrijding leek opeens weer ver weg. De V-2’s waren na 17 september ijlings naar het oosten van ons land getrokken. Dat ontging mevrouw T. Knijnenburg-Meijer niet; zij schreef op 18 september: ‘De V-2 is vertrokken, dus is het vandaag heel rustig geweest. De Duitsers halen op ’t ogenblik alle mannen van de straat op, tussen 17 en 50 jaar. Vanzelf zie je geen man op straat. Alles blijft zoveel [mogelijk] thuis, toch zijn er heel wat meegenomen.’
Het terugtrekken van de V-2’s maakte Wassenaar voor Duitsers weer ‘bewoonbaar’, zoals op 22 september in ‘hun krant’, de Deutsche Zeitung in den Niederlanden zonder nadere verklaring stond:
(Delpher)
De inwoners van Wassenaar mochten ook weer terug, op eigen verantwoording (het Vaderland 21 september 1944, Delpher).