Wassenaar, groene oase in de Randstad, mag zich verheugen in prachtige natuur. Zee, strand, duinen, weilanden, prachtige lanen door bomen omzoomd; een dorp, op mooie dagen drukbezocht. Maar ook natuur met een geschiedenis.
Op een dag kreeg ik een vraag over een boom, waar wat in gekerfd was. Wat heeft dat te betekenen?
De beuk van dit verhaal staat op landgoed Rust en Vreugd. Op het eerste gezicht lijken de aangebrachte inkerving op één van de vele liefdesverklaringen of andere souvenirs van jongelui en andere verliefden. Maar een nadere bestudering levert een ander verhaal op.

(Foto: C.N.J. Neisingh)
7.Sch
1.10.44
ein..
Ostpreusse
Bis 1.11.44
Met deze hiëroglyfen gaan we aan de slag. De data – oktober 1944 - wijzen natuurlijk gelijk in de richting van de Tweede Wereldoorlog.
Het is niet met zekerheid te zeggen, maar deze inscriptie heeft er alle schijn van dat de eerste regel betrekking heeft op de 7e compagnie van de Duitse Waffen-SS-onderofficiersschool. Deze bevond zich tot de zomer van 1944 in Arnhem. Hier volgden 19- en 20-jarige veteranen van het Oostfront de opleiding tot Waffen-SS onderofficier.
Na de Invasie op 6 juni 1944 voerden de Duitsers een verbeten strijd in Normandië om de geallieerde opmars te stoppen. Alle beschikbare troepen werden uit verder weg gelegen delen van de kustverdediging, de Atlantikwall, weggehaald en naar Normandië gestuurd. Zo ook de in onze regio gelegerde grondtroepen van de Duitse luchtmacht (16.Luftwaffen-felddivision).
Om de gaten in de kustverdediging op te vullen, werd de Waffen SS-onderofficiersschool uit Arnhem aangewezen. De 7e compagnie kwam eerst in Scheveningen terecht, maar moest samen met andere onderdelen op 12 augustus naar Wassenaar. Zie een Duitse kaart van 2 september 1944 (bijlage) waar het gebied met een blauwe lijn wordt aangegeven en waarin de 7. /SS US, de 7e compagnie is ingetekend.

Op 1 september kwam een order dat de 7e compagnie op 8 en 9 september in en rond Wassenaar op oefening zou gaan. Of de oefening is doorgegaan, is niet bekend want Dolle Dinsdag, 5 september, bracht alle troepen in staat van paraatheid. En of de ‘oefening’ misschien iets anders ten doel had, is evenmin bekend. Maar feit is wel, dat op 8 september juist vanuit het bovenbedoelde gebied in Wassenaar de eerste twee operationele V2-raketten richting Londen gelanceerd werden. De eerste vanaf het kruispunt van de Koekoekslaan met de Konijnen- en de Lijsterlaan; de tweede vanaf de Rust en Vreugdlaan.

Met deze bescheiden plaquette op het kruispunt van de Koekoekslaan met de Konijnen- en de Lijsterlaan wordt het begin van deze nieuwe strijdmethode gememoreerd. (Foto: C.N.J. Neisingh)
De 7e compagnie kreeg overigens geen rust, want al op 18 september 1944, de tweede dag van Slag om Arnhem werd de eenheid daar ingezet. Eind september keerden de troepen weer terug en werden de V2-lanceringen in volle hevigheid voortgezet.
Dus de inscriptie van een Ostpreusse, iemand uit Oost-Pruisen, lid van de 7e compagnie, heeft deze boom ‘getuige van de oorlog’ gemaakt. Hij is vanaf het fietspad en het Van Ommerenpark nog steeds in vol ornaat te bewonderen.
Kees Neisingh